Syndrom Widzenia Komputerowego - co to jest?

blog_2

Pojęcie Syndrom Widzenia Komputerowego (CVS), to określenie przeciążenia oczu występujące u osób długo pracujących przy komputerze. Dolegliwości występują po kilku godzinach pracy przy ekranie i zazwyczaj ustępują samoistnie. Według badań przypadłości te odczuwa nawet 75% osób pracujących ponad 2 godzinny dziennie przy komputerze.

Określenie syndromu widzenia komputerowego pojawiło się ponad 20 lat temu i obejmuje takie symptomy jak: osłabienie wzroku, drapanie, ból, swędzenie oczu oraz pieczenie piasku pod powiekami. Związane jest to z częstotliwością mrugania - naturalnie nasze oko mruga około 12 razy na minutę. Jednakże podczas długich godzin przed komputerem często zapominamy o mruganiu i częstotliwość mrugania znacznie spada. Przez to spojówki oka nie są odpowiednio nawilżone, co prowadzi do złej kondycji oczu, ich podrażnienia i bólu. Istotna różnica jest także w czytaniu z ekranu komputera, a z książki.

Przy lekturze książki lub gazety wzrok zazwyczaj skierowany jest w dół i oko jest na wpół przymknięte powieką i przez to lepiej nawilżone. Natomiast przy ekranie komputera patrzymy na wprost, oczy są w całości odsłonięte i oczy długi czas skupione są na jednym punkcie. W połączeniu z brakiem mrugania, może to prowadzić do obniżenia zdolności akomodacyjnych gałek i mięśni oczu. Ponadto zły wpływ na wzrok ma również promieniowanie z monitora komputerowego i refleksy świetlne odbijające się od ekranu. Z racji tego , że jest to syndrom schorzeń dotykający coraz większe grono ludzi, opracowano kilka porad jak uchronić się przed skutkami pracy przed komputerem. Pierwsza z nich to przede wszystkim dbałość o miejsce pracy.

syndrom csv

Pomieszczenie w którym pracujemy powinno być dobrze oświetlone, jasne, pomalowane w pastelowe kolory przy których oczy mogą odpoczywać. Zasadą podstawową jest to, by nigdy nie parować przy zgaszonym świetle, a dostęp do światła naturalnego powinien być jak najlepszy, tylko unikajmy odblasku słońca w monitorze. Monitor komputera ustawmy tak, aby nasza głowa była w naturalnej pozycji, a widzenie komfortowe. Najlepsza odległość monitora to 40-70 cm od nas, a czcionka i wielkość ikon na ekranie powinny być takiego formatu by swobodnie je widzieć bez wytężania wzroku. Dobrze jest też regularnie wietrzyć pomieszczenie w którym przebywamy, jak najrzadziej korzystać ze sztucznej klimatyzacji i wentylacji, które gromadzą suche powietrze niesprzyjające naszym oczom.

Bardzo ważne jest też to, abyśmy pamiętali o przerwach w pracy. Systematycznie odrywajmy wzrok od monitora, popatrzmy w dal lub jeśli to możliwe na zieloną powierzchnię lub rośliny. Od czasu do czasu przymknijmy też oczy na minutę, co pozwala na odprężenie i chwilowy odpoczynek wzroku. Można zastosować również nawilżające kropelki do oczu, by zapewnić lepszą wilgotność oka. Dzięki tym zabiegom znacznie poprawimy nasze samopoczucie i komfort pracy.